środa

Moja własna metoda pracy z tekstem

1. Rezerwuję sobie odpowiednią porę dnia (wolny wieczór), gdyż presja czasu mnie dekoncentruje. Muszę mieć spokój, porządek wokół oraz odpowiedni nastrój (najlepiej po krótkim spacerze itp.)
2. Wyłączam telefon, zamykam drzwi, przygotowuję miejsce pracy.
3. Przygotowuję wszystkie potrzebne mi materiały (kompletuję literaturę), tak by później nie tracić czasu i zapału na szukanie po regałach ;-) Nic nie może odwrócić mojej uwagi (myśli) od przerabianego zagadnienia.
4. Zastanawiam się o czym może być tekst, który zaraz będę analizować. Stawiam sobie pytania, na jakie będę szukać odpowiedzi. Budzę w sobie ciekawość. Wpadam na różne pomysły i kreuję wizję - staram się przewidzieć o czym może być rozwinięcie tematu. Metoda ta pozwala mi na szybkie przyswajanie nowych wiadomości oraz uniknięcie znudzenia tekstem.
5. Czytając, staram się zobrazować aspekty poruszone w tekście, odnieść je do sytuacji z życia, znaleźć w pamięci przykłady potwierdzające słuszność spisanych wniosków i twierdzeń. Dzięki skojarzeniom łatwiej zapamiętam podane informacje, dzięki odwołaniu się do codziennych, bliskich mi spraw- bez trudu powinnam zrozumieć zagadnienie. Refleksja.
6. Wykorzystuję metodę elaboracji- pobudzam mózg do szczególnych wyobrażeń. Tworzę coś w deseń labiryntu myślowego, mapy myśli w samej głowie. Znajduję powiązania, łączę różne aspekty problemu w jedną całość za pomocą nietuzinkowej (czyli łatwej do zapamiętania), śmiesznej historyjki.
7. Wypisuję hasłowo słowa - klucze, które uporządkują moje myśli i tak stworzoną notatkę (ew. planszę) umieszczam w widocznym miejscu w pokoju (np. na tablicy korkowej nad biurkiem). Dzięki temu z łatwością szybko przyswoję nowe wiadomości, utrwalę je i zapamiętam na dłużej.
8. Intrygujące mnie zagadnienie często mam ochotę przedyskutować z innymi (rodzice, koledzy z grupy). Wymieniam własne spostrzeżenia, opowiadam o swoich wątpliwościach, staram się je rozwiać. Dzięki takim rozmowom pogłębiam temat, zbieram szersze informacje, mój pogląd na zagadnienie jest bardziej obiektywny.
9. Gdy uda mi się przeanalizować tekst według powyższego planu - jestem z siebie dumna! W nagrodę - mała przyjemność, na którą czekałam od samego początku nauki.

1 komentarz:

  1. W pierwszej chwili pomyślałam, że chodzi o pracę nad tekstem - np. na pracownię:) widzę, że dobrze znasz siebie oraz najefektywniejsze metody pracy. Cieszę się, że umiesz je zastosować:)

    OdpowiedzUsuń